Harry Alopeaus
Mitten 90 talet träffades Vi på Mas konferens i Stockholm. Denne händige herre i kavaj och en liten laptop med eget skrivprogram.
Föreningen SVEG startar i mitten 80 talet efter fynden av Vikingaskeppen i Foteviken. Det var här jag lärde känna Catarina Ingelman - Sundberg från Malmö Sjöfartsmuseum när jag dokumenterade utgrävningen på vikingaskeppen på film.
Med Roskilde vikingamuseum som förebild startade en stiftelse på Falsterbonäset med bland annat Christer Westerdal som en ledamot.
Vi höll till i baracker nere vid Falsterbokanalen. Från denna ideella verksamhet bedrev vi sökning av vrak kring Falsterbohalvön och dök och dokumenterade ett tidigt medeltidvrak ”Knösen”.
Till vårt förfogande hade vi ett antal dykbåtar som vi själva rustat upp och så en flotte med bodel och kontor.
Harry hade lämna Finland bakom sig så när jag träffad honom - tycke jag att han borde komma ner till Skåne och Falsterbo.
Jag berättade om våra ide med marinarkeologisk forskning, bygga vikingaskepp, museum etc.
Så en dag stod han så där med sin ”skrutomobil”. Dvs han ålderstigna VW buss från tidigt 60tal.
Här hade han allt, dykutrustning, verktyg, sovplats, kameror, dokumentationer han gjort och mycket mer.
Så klart blev det dyka av, hela gänget men flera gånger bara Harry & jag. Jag dök ju inte själv med hade en bra undervattenkikare som fungerade bra i det grunda vattnet kring Falsterbohalvön.
Varje dyk , började med att han sa ”Dykare i vattnet” och så hoppade han i.
Harry var en säregen man och kommer vi så tills hans dykutrustning var även den säregen, De två lufttubernas kopplingssystem hade Harry själv svarvat till.
Så ett dyk för Harry gick till på följand sätt. 200 liter luft i två flaskor , så stängde han ena flaskan och hade då 100 liter kopplat och andas med. När den under dyket börja ta slut öppnade han den andra flaska och fyllde på. När det var gjort , stängda han en flaska och hade då 50 liter kvar. Näst gång 25 liter.
Detta är sanning och jag kommer ihåg när han så dök upp vid båtrelingen och på sin finlandsvenska sa - nu har jag 12,5 liter kvar det är 3 andetag och så dök han igen. 3 meter djup är det kring Falsterbonäset. Jag kunde följa bubblorna , 1 --- 2 -- 3 så dök Harry upp igen och som valigt var hans först fråga ”Hur länga var jag i ” .
Hans övriga utrustning var också special, understället hade han sytt själv av gamla armefiltar, Dräkten han dök med hade han tagit bort halstätningen – ”den klämde” vilket innebar att han inte flöt utan fick passa så han hela tiden inte tappa lyftkraften med luft pysande ur halsringen när han hängde vi relingskanten.
Han stannade ett par veckor vad jag minst , men redan nästa vår återkom han, med samma rullande ekipage som jag fortfarande inte förstod att den kunde rulla ” i sådär 45km i timmen” som Harry sa.
Denna gång skulle han stanna flera år.
Vi var mitt i den stora arbetslöshetsperioden på 90 talet där föreningen ”tog hand om ” arbetslösa”,
Resultat Arkeologer, dykande folk , marknadsfolk , och vårt dokumnetationsgäng fotograf, layoutare textförfattar , tecknare med fler,
Ett spännade projekt vi drog i gång var ”inventering SVERIGE” ett par veckors resa genom Sverige där vi dök dokumenterade, fotade & filmade vrak, pålspärrar och andra undervattensfenomen. Detta skulle ingå i det stora uppdraget att genomför ett utbildningsmaterial för sportdykare och landarkeologer, - 600 sidor text och bilder samt videoavsnitt med undervattensbilder.
Vi började bli många och trångbodda vid kanalen. Vårt nyförvärv var ”
Villa vånga i Falsterbo ” ett nerlagt dagis som vi fick låna av kommunen för vår verksamhet. Skolkamraten Sven Rosborn som jag rekryterat till verksamheten blev redaktör för detta projekt och Harry blev en viktig bricka i hur och vad man gjorde för att dokumentera etc. Här fixad vi så ett boende för Harry .
Denna förbluffande förmåga som Harry hade på hur man dokumentera undervatten med sin skrivplatta, penna, måttband. Han var han en fena på att redan efter två dyk på ett vrak ha en så fullständig bild av vraket så att han redan på tredje dagen, efter lite arbete om natten kunde presentera en skalmodell av vraket på botten. Denna inmätnings metod utvecklade ha sedan till fullo och blev känd som ”måttband skissmetoden”.
Vi hade nu också fått för oss att vi skulle bygga en fullskaligkopia av foteviksvraket från vikingatiden ”Fote1” och var Harry givet vis för han inte bara dök han var händig också, I Finland hade han dokumenterat och gjort ett annat ”vikingatida skeppsfynd” Lapouriskeppet. Som ett brev på posten började han givetvis så även parallellt. bygga detta skepp.
Marinarkeologin fick nu även också sitt uppsving i hela Sverige. Sveriges Marinarkeologsika råd bildades. Givetvis var Harry även medverkande här.
Vi hade nu fått ny mark av kommunen för att etablera Stiftelsen som Maritimt försökscenter och sedermera Foteviken Museum. Det hände mycket vid denna tiden.
Stora saker på gång vi hade hittat en kogg utanför Falsterbo och behövde en större plattforna att jobba på,
Tv 4 s Christin Caspersen kom ner och ”hjälpt oss att bygga till flotten” som ett tv inslag om vårt arbete.
Nu var det inte bara vår lilla skara och Harry utan tillströmning av marinarkeologer och marinarkeologisk intresserade dykare var stor.
Vi hade utvecklat en tredimensionell mätmetod som krävs ett antal nerspolade stolpar runt vraket som fästpunkter för måttband vid triangulerings inmätningen av skeppet.. Nick Rule, son till Mary Rule som var ledde undersökning av Henry VII flagskepp Mary Rose som förlist utanför Englands kust kom till vår hjälp..
Han hade utvecklat ett inmätnings dokumentationssystem på data. Där kunde vi föra in alla våra mått så vi kunde få fram en tre dimensionell bild av Skanörskoggen. Detta sysselsatte alla dessa dykare i två säsonger. Harry var en ensamvarg och parallellt dök han på skanörsvraket och använde sin egen inmätningsmetod.
När vi så senare jämförd resultatet av dessa två parallell mätmetoder kan jag nämna att Harrys metod slog på nån cm.
Lite dramatik hade vi också under denna period. År Två på flotte fick vi så en mycket kraftig storm från Sydväst. Trott enorma ankare börjad flotten draga över sandbotten, med en Harry boende om bord för säkerhet skull.
Flotten drev så sakta mot vraket och risken var att man skulle skada skeppsvraktet.
Då ringer Harry mig och fråga om han skulle kapa trossarna. Som tur var så blev det så att vår mätställning bromsade upp flotten drift och ingen skada på skeppet och Harry behövde inte kapa trossarna
Själv var ja på resa i Skåne Men sjöräddningen var larmad, Så med mobilen i hand hade jag telefonkontakt med alla samtidigt larmcentralen, båtar, sjöräddning etc. Man skicka båtar från Malmö, Skanör och Trellborg, Jag försökte förklara att de var frö grunt frö deras båtar med ett max djup på bara fyra meter. Endast Falsterbokanelens jetstrålebåt kunde komma till undsättning.
De anlände och mot Harrys protester tvinga de honom att lämna flotten endas iklädd t-shirt & kalsonger. Väl i Falsterbo släptes han av vid vår camp - varpå han genas tog sin ”skrutomobil” och begav sig tillbaka till Falsterbo och tog sig åter ut på flotten vad jag minns.
Flotten öde är en annan historia, men säsongen var över och Marinens patrullbåt bogserad tillbaka flotten till kanalen vid vår Camp som vanligt.
Etablera på vå nya campen hade Harry fått sin egen lilla verkstad och forskningsmodul. Koggen skulle har ta upp mycket av hans tid, han blev en fena på cad och bearbeta våra uppgifter so m sedan låg till grund för de skalmodeller som Harry gjorde..
Har var en praktisk person med många revolutionerande lösningar, när man skulle såga stor stock ( innan vi fått vårt eget sågverk ) löste Harry det med vår Gerde såg och drog stocken över sågbordet med lastbilden kran.
Mat var nödvändig med kunde rationaliseras. Man tar stekpanna sätt på 2:an på spisen tar en stor näve fryst pomfritt, och så en näve köttbullar, toppar med ett eller två ägg , jobbar vidare och så en halv timme senare , maten är klar att inmundiga med en läskand cocacola.
Malmö stad behövde hjälp med arbetslösheten och vi fick här uppdraget och byggde ett skeppsvarv vi Malmö där vi så planerade uppföra bland annat Skanörskoggen i full skala.
Den enda fullskaliga kopian som var gjorde då var fyndet av Bremenkoggen.
Här fanns det ritningar från bygget. Men Harrys och våra studior av det vi fått fram och modellerna som han byggt visad tecken på en helt annan skrovform av speciellt aktern, Detta skull visa sig att den blev en betydlig bättre seglar av Skanörskogg som sedermera döptes till TVEKAMPEN.
nyttjad för att få fram formerna så när originalet som möjligt. Så fortskred och detta arbete och mastodontskepp växte fram dag för dag.
Harry ville ha kort väg till arbete, så han köpte en lastbil och en arbetsbod.
Arbetsboden var för bred för vägarna då max bredden for fordon på väg är 2,20.
Så han såga helt enkelt av långväggen och satte tillbaka med hade då kapa bort 80 cm.
Här inred han sin egen lilla cell. I aktern verkstad med svarv, mittskepps säng och & pentry föröver arbetsrum ,bibliotek och dokumentationer i pappersform on mass.
När så Fotevikens museum verksamhet fokuserades på förmedling och experimentell arkeologi avstannade marinarkeologin och överlämnade till Malmö Museum Så var också koggprojektet avslutat en 10årig period och samverka.
Harry satte sig i sin lastbil och for norrut där han etablerad sig i Tierp.
Här fortsatte han sin resa , undersökt borgar, dök på vrak , skrev rapporter, byggde modeller.
Vi höll kontakten per telefon under åren. Sitta gången vi språkade var hösten 2021 då hade han det kall ,t dator kronglade och mobilen var gammal.